Eksperyment: Internet
Czy niepiśmienne dzieci są w stanie nauczyć się podstaw obsługi komputera i korzystania z internetu? Jak najbardziej! Dzięki eksperymentowi, który został sponsorowany przez rząd indyjski, instytucje lokalne i Bank Światowy, było możliwe zbadanie jaką rolę w edukacji milionów indyjskich analfabetów może odegrać komputer.
Eksperyment ten przyniósł zaskakujące wyniki. Ukazały one, jak wiele są w stanie nauczyć się dzieci nie mające żadnego doświadczenia w dziedzinie obsługi komputera i nie znające prawie lub wcale języka angielskiego.
Pomysłodawcą projektu jest Sugata Mitra, koordynator badań i rozwoju w firmie zajmującej się produkcją oprogramowania w Delhi. Umieścił on komputer na ścianie budynku w dzielnicy dla najbiedniejszych i obserwował efekty.
Na początku dzieci zainteresowały się ikonami na monitorze a potem, stopniowo, nauczyły się podstawowej obsługi komputera i po ośmiu minutach poruszały się po internecie.
Po kilku dniach korzystały już z programów graficznych takich jak Microsoft Paint, potrafiły także tworzyć foldery i przenosić do nich obiekty. Następnym krokiem było ładowanie gier i granie. Ale na tym się nie skończyło. Zanim minął miesiąc, dzieci odkryły w sieci pliki muzyczne MP3 i ściągały z internetu piosenki.