Firmy nie zabezpieczają korzystania z komunikatorów internetowych

SurfControl przedstawił raport na temat zabezpieczeń przedsiębiorstw przed zagrożeniami jakie niesie ze sobą korzystanie z komunikatorów internetowych. Z raportu wynika, że połowa spośród badanych firm nie posiada żadnych reguł polityki bezpieczeństwa komunikacji IM (Instant Messaging).

W badaniu przeprowadzonym w USA przez Światowe Centrum Zagrożeń Internetowych SurfControl wzięły udział 7593 firmy. Podczas gdy 90 proc. badanych stwierdziło, że posiada zasady bezpieczeństwa internetowego w swojej firmie, blisko połowa (49 proc.) odpowiedziała, że nie dotyczą one korzystania z komunikatorów internetowych i aplikacji peer-to-peer.

„Korzystanie z komunikatorów internetowych może być postrzegane jako łatwa i niedroga metoda komunikacji. Jednak koszty jakie niesie za sobą zaniedbanie bezpieczeństwa tej komunikacji są bardzo duże.” – powiedział Jim Murphy, dyrektor ds. marketingu w SurfControl. „Wraz z odpowiednimi regułami i ochroną w miejscu pracy, komunikacja IM może stać się wygodnym narzędziem menedżerów IT. Jednak liczne wirusy, programy szpiegujące i inne zagrożenia przekazywane przez komunikatory internetowe narażają bezpieczeństwo sieci i są dla przedsiębiorstwa źródłem dodatkowych kosztów”.

Komunikacja internetowa rozpowszechniła się dzięki ogólnej dostępności publicznych aplikacji Instant Messaging oraz łatwości ich użytkowania. Raport z badań przeprowadzonych przez Osterman Research potwierdza, że w blisko 90 proc. firm pracownicy korzystają z jakiegoś komunikatora internetowego. Znaczna liczba pracowników w Stanach Zjednoczonych uważa komunikatory za najszybszą i najprostszą formę komunikacji ze współpracownikami i klientami. Natomiast niewiele przedsiębiorstw nakłada oficjalne ograniczenia odnośnie tej formy komunikowania się. Ostatnie badania American Management Association wykazały, że 78 proc. pracowników pobiera z internetu darmowe oprogramowanie służące do komunikacji internetowej. Jednocześnie pracownicy ci nie są świadomi zagrożeń, jakie niesie za sobą pobieranie aplikacji z internetu.

Respondenci biorący udział w badaniu SurfControl uznali ochronę poufnych danych jako jedną z najważniejszych kwestii bezpieczeństwa firmy. 83 proc. badanych stwierdziło, że jest to kwestia najważniejsza. Mimo tego użytkownicy nigdy nie szyfrują danych, narażając je na podgląd, modyfikacje czy kradzież.

„Aplikacje do szybkiej komunikacji internetowej są prostym narzędziem do szpiegowania poufnych danych zawierających często wyniki finansowe firmy, dane personalne czy informacje o klientach. Przedsiębiorstwa muszą określić szczegółowe reguły bezpieczeństwa, które będą jednocześnie wspierane przez efektywną technologię zarządzania komunikacją w firmie” – twierdzi Murphy.

SurfControl udostępnił przewodnik zawierający wskazówki pomocne przy ustalaniu reguł bezpieczeństwa komunikacji internetowej z wykorzystaniem aplikacji peer-to-peer i komunikatorów internetowych. Przewodnik zatytułowany „Developing An Internet Access Policy” dostępny jest na stronie www.surfcontrol.com/resources/whitepapers.
SurfControl przeciwko dziecięcej pornografii
Nowe techniki wyłudzania poufnych danych finansowych w internecie
Raport o wycieku poufnych danych przez e-mail
Raport SurfControl: oszustwa finansowe w Internecie
Cenzura zbija punkty