Internetowi oszuści działają w zorganizowanych grupach
W 2005 r. wykryto 80% sprawców z ponad 1700 zgłoszonych oszustw dokonanych na aukcjach internetowych. Oszuści coraz częściej działają w zorganizowanych grupach – poinformował kom. Zbigniew Urbański z Komendy Głównej Policji.
W 2005 r. wykryto 80% sprawców z ponad 1700 zgłoszonych oszustw dokonanych na aukcjach internetowych. Oszuści coraz częściej działają w zorganizowanych grupach – poinformował kom. Zbigniew Urbański z Komendy Głównej Policji.
„W ubiegłym roku dostaliśmy ponad 1.700 zgłoszeń w sprawie oszustw na aukcjach internetowych. W ponad 80 procentach przypadków wykryliśmy sprawców” – mówi Urbański.
Podczas konferencji 15 marca, kiedy obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta, opowiedział historię zatrzymania przez policję grupy trójmiejskich oszustów internetowych. Jak zaznaczył, po ich zatrzymaniu okazało się, że grupą kierował doświadczony przestępca, który werbował do niej młodych chłopców.
„Członkowie grupy najpierw budowali swoją wiarygodność na aukcjach, często handlując pomiędzy sobą. Następnie sprzedawali fikcyjny towar i znikali” – mówi Urbański.
Dodaje, że przy zatrzymanych członkach grupy znaleziono dokumenty osobiste odkupione od osób bezdomnych, służące do zakładania kont bankowych, wykorzystywanych do przyjmowania płatności.
Łukasz Wroński z Departamentu Polityki konsumenckiej UOKiK stwierdził na konferencji, że handel elektroniczny przestał być „dzikim zachodem” i obowiązują na nim takie same reguły, jakie obowiązuję w innych dziedzinach handlu.
Przedstawiciele Urzędu radzą, aby podczas zawierania transakcji poprzez internet dokładnie zaznajomić się ze sprzedawcą oraz z kupowanym towarem. Brak danych teleadresowych powinien niepokoić kupujących.
Urząd radzi, aby dokładnie sprawdzić cenę kupowanego towaru, tak aby uniknąć konieczności dopłacania do niej po zawarciu transakcji. Dodatkowo należy sprawdzić możliwości zapłaty. „Jeśli podajemy przez internet numer naszej karty płatniczej upewnijmy się, że korzystamy z bezpiecznego połączenia internetowego” – radzili przedstawiciele UOKiK.
Przypomnieli, że zgodnie z prawem, jeśli kupujemy towar od przedsiębiorcy, w ciągu 10 dni od otrzymania przesyłki przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn.
Należy zachować rachunki i inne dokumenty, które otrzymaliśmy podczas dokonywania zakupu; powinno się wydrukować lub skopiować zamówienie, zasady i warunki zakupu ze strony internetowej. Urząd radzi także zatrzymać całą korespondencję ze sprzedającym, gdyż może się przydać w przypadku dochodzenia roszczeń.
Źródło: Gazeta.pl