Metainformacje nie mogą naruszać zasad uczciwej konkurencji

Słowa-klucze (META – metainformacje), dzięki którym wyszukiwarki internetowe odnajdują konkretne strony, nie mogą naruszać zasad uczciwej konkurencji. Tak wynika z wydanego niedawno precedensowego wyroku. Sąd zakazał w nim pozwanej firmie umieszczania w kodzie słów, które są częścią nazwy konkurencyjnego przedsiębiorstwa.

W niewidocznym nagłówku strony internetowej wpisywane są słowa, które pozwalają na odnalezienie tej strony przez wyszukiwarki sieciowe. Jeśli widnieje tam np. hasło „prawo”, to internauta, wpisując je w wyszukiwarce, zostanie odesłany do witryny, w której kodzie znajduje się to wyrażenie. Im więcej słów-kluczy, tym większe prawdopodobieństwo, że przy przeszukiwaniu sieci użytkownicy trafią na daną stronę.

Jak podaje Rzeczpospolita, kierując się tą zasadą, Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Botec Jan Daniec w Przyłęku k. Nowego Tomyśla wpisało w nagłówku swojej strony internetowej wiele haseł odpowiadających pracom, jakimi się trudni. Nie poprzestało jednak na tym. Umieściło tam również oznaczenia swoich licznych konkurentów – firm trudniących się wykonawstwem posadzek przemysłowych, w tym hasło pal-gaz, które jest częścią wyróżniającą nazwy konkurencyjnej spółki – Przedsiębiorstwa Budowlanego „Pal-Gaz” Z. Palacz A. Palacz, mającej swoją siedzibę w tej samej miejscowości. Efekt był taki, że wszyscy internauci poszukujący tego wyrażenia zamiast na stronę właściwej firmy trafiali do jej konkurenta.

Sąd uznał, że posługiwanie się wspomnianym hasłem narusza ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Powołał się m.in. na art. 16 ust. 1 pkt 2, który stanowi, że czynem nieuczciwej konkurencji jest reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję, co do nabycia towaru lub usługi.

Źródło informacji: Rzeczpospolita