Microsoft szykuje się do zakupów!
Wielki proces antymonopolowy Microsoftu zbliża się do końca. Według analityków z Gartner, Inc. rezerwy gotówkowe spółki wzrosły do 38 mld USD, co sprawia, że przeprowadzenie przez Microsoft w najbliższym czasie wielkich akwizycji stało się prawie nieuniknione.
W ostatnich dziesięciu latach Microsoft kupił ponad 60 firm. Aktywność związana z akwizycjami spadła jednak w okresie trwania procesu antymonopolowego. Największe z ostatnich przejęć miało miejsce w grudniu 2000 r. Zdaniem Toma Bittmana, wiceprezesa Gartnera, wstrzymanie akwizycji było właściwym krokiem, a utrzymywanie dużych rezerw gotówkowych dawało dobre zabezpieczenie w mało prawdopodobnym przypadku, gdyby Microsoft został podzielony na dwie lub więcej firm. Teraz wydaje się, że Microsoft wyjdzie z tego sporu nietknięty. Spółka ta znajdzie sposób na zainwestowanie gotówki poprzez akwizycje.
Według specjalistów Gartnera, do 2005 r. Microsoft wyda prawdopodobnie 15 mld USD na zakup do pięciu dostawców profesjonalnych usług IT. Jedna z nich będzie spółką dysponującą marką rozpoznawalną na całym świecie.
„Microsoft zrozumiał, że konsulting i serwis świadczony u klienta są kluczowe dla utrzymania wpływu i kontroli” – powiedział David Smith, wiceprezes Gartnera.
Jest jednak prawdopodobne, że rozwój ramienia konsultingowego nie jest celem Microsoftu na dzisiaj. Spółka będzie prawdopodobnie zmuszona do rozszerzenia swoich możliwości konsultingowych, aby usatysfakcjonować rosnącą liczbę klientów biznesowych. Może to pomóc w skierowaniu firm ku platformie .NET.
Z kolei do końca 2004 r. Microsoft wyda 0,5 mld do 1 mld USD na zakup narzędzi workload management. Gartner przewiduje również, że gigant z Redmond przeznaczy około miliarda USD na realizację swoich celów mediowych, ale nie przeprowadzi akwizycji, dzięki której Microsoft stałby się spółką mediową.
„Microsoft jest raczej zainteresowany staniem się strategicznym dostawcom technologii dla tradycyjnych firm mediowych” – powiedział Smith. Oczekujemy większych inwestycji w dostęp szerokopasmowy, co zwiększy popyt i zapewni zainteresowanie technologiami Microsoftu ze strony firm. Jest to bardziej prawdopodobne niż zakup np. Yahoo!.