Napster wraca na rynek
Napster – kiedyś pierwszy serwis internetowy umożliwiający wymianę plików muzycznych między swoimi użytkownikami – podjął pierwszą próbę powrotu na rynek online. Tym razem już zgodnie z prawem.
Firma rozpoczęła wczoraj testowanie swojego serwisu który w pełni ma zacząć działać od 29 października. Nie będzie jednak takim internetowym rajem, jak kiedyś – gdy z Napstera korzystało 60 milionów użytkowników na całym świecie. Napster 2.0 – bo tak nazywa się nowa odsłona serwisu – będzie wprawdzie udostępniać muzykę, ale już nie bezpłatnie. Firma będzie działać w porozumieniu z wytwórniami płytowymi – co oznacza, że korzystanie z jej usług będzie legalne, ale będzie również kosztować.
Napster jest od roku właśnością spółki medialnej Roxio. Kosztowało to 5 milionów dolarów, przy czym Roxio od początku miało w planach reaktywowanie serwisu pod dawną nazwą. Do pracy wrócił nawet założyciel Napstera – Shawn Fanning. Roxio liczy na to, że Napster stanie się liderem na zapchanym i rozdrobnionym rynku firm oferujących muzykę online.
„W tej dziedzinie usług internetowych panuje tłok, bo coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę, że na tym można zrobić dobry biznes” – mówi szef Roxio, Chris Gorog.
Roxio podpisało już umowę z Microsoftem, na mocy której Napster stanie się częścią pakietu medialnego oferowanego przez koncern Billa Gatesa. Specjaliści z firmy Jupiter Research oczekują, że sprzedaż muzyki przez internet wzrośnie w najbliższych pięciu latach wzriośnie 12-krotnie i osiągnie wartość półtora miliarda dolarów.
Zobacz również:
– Napster wchodzi w skład medialnego pakietu Microsoft