„Niebieski telefon” – na szczęście nie TP S.A.
BT opracowało szczegóły nowej usługi, dzięki której telefon komórkowy będzie mógł automatycznie się przełączać pomiędzy siecią komórkową a firmowymi sieciami telefonii stacjonarnej.
Brytyjski gigant telekomunikacyjny zapowiedział uruchomienie, we współpracy z Vodafone, nowej usługi o nazwie „Bluephone”, która przyczyni się do radykalnej zmiany sposobu działania firmowych systemów komunikacyjnych. Usługa zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku i pozwoli na znaczne ograniczenie kosztów związanych z telefonami. „Bluephone” umożliwi bowiem użytkownikom telefonów komórkowych znajdującym się w zasięgu firmowej sieci, łączenie się przez wewnętrzny system telefoniczny. Oszczędność związana jest z tym, że rozmowy będą prowadzone przez sieci PSTN lub Internet. Nowa usługa wykorzystuje połączenia Bluetooth i przełącza użytkownika do sieci komórkowej tylko wtedy, gdy znajduje się on poza zasięgiem sieci firmowej.
Jak szacuje Paul Ostergaard, szef wykonawczy firmy Norwood Systems uczestniczącej w pracach nad nową usługą, ok. 40% rozmów prowadzonych przez telefony komórkowe wykonywana jest z biura. „Dla firm rozmowy z telefonów komórkowych są dużo droższe, niż prowadzone w sieciach stacjonarnych. Kiedy ktoś nie będzie przy swoim biurku, ludzie będą mogli się z nim skontaktować za pomocą swoich telefonów komórkowych”. Analitycy rynku uważają, że połączenie telefonii stacjonarnej i komórkowej pomoże firmom uporać się z problemem zarządzania zagadnień telekomunikacyjnych, ale konieczny będzie dobry mechanizm bilingowy i atrakcyjna oferta cenowa.
Z kolei Eden Zoller, analityk firmy Ovum uważa, że konieczne jest jeszcze dopracowanie wielu szczegółów, zwłaszcza tych dotyczących rozliczania usługi. Pozostaje jeszcze kwestia odpowiednich telefonów komórkowych, zgodnych z pierwszą klasą specyfikacji Bluetooth, które są zdolne do transmitowania sygnału ponad 25m. Specjalne oprogramowanie będzie następnie wykrywało, czy użytkownik znajduje się w zasięgu działania jakiegoś punktu dostępowego Bluetooth.
BT wyjaśniło, że zdecydowało się na Bluetooth zamiast WLAN, ponieważ system ten jest już sprawdzony i zapewnia jakość wymaganą przy transmisji głosu. „Technologia WLAN będzie mogła być zastosowana w momencie, gdy zostanie rozwiązana kwestia wymogu większej mocy telefonu w momencie wysyłania głosu przez WLAN” – powiedział Phil Cretch, dyrektor Alcatela.
Źródło informacji: Vnunet