Raport Clearswift: Spamerzy celują w generację iPod
Miłośnicy iPodów powinni uważać: spamerzy wykorzystują popularność odtwarzaczy MP3 produkowanych przez firmę Apple. Ilość niechcianych wiadomości reklamujących te produkty gwałtownie wrosła w grudniu ubiegłego roku – wynika z raportu Spam Index firmy Clearswift, podsumowującego charakter i tendencje spamu w ostatnim miesiącu 2004 roku.
W grudniu ubiegłego roku analitycy firmy Clearswift zaobserwowali znaczący wzrost e-maili zachęcających do zakupu odtwarzaczy MP3: iPod oraz iPod mini. Oferowano modele pochodzące rzekomo z limitowanych edycji oraz duże rabaty. W niektórych wiadomościach proponowano nawet wysłanie iPoda bezpłatnie, jako nagrody w podejrzanie wyglądających konkursach.
Zjawisko to potwierdza, że spamerzy są bardzo czujni w doborze reklamowanych produktów. Wybierają te, które cieszą się dużą popularnością i są w zgodzie z bieżącymi trendami. Prowadzony od 18 miesięcy Spam Index pokazuje, że tendencja ta jest stała. Użytkownicy komputerów mogą spodziewać się znacznego wzrostu e-maili zawierających oferty produktów będących „na czasie”. Liczba informacji oferujących sprzedaż bezpośrednią od maja do września 2004 roku wahała się w granicach od 4,6 do 9,6 procent. W trzech ostatnich miesiącach roku wynosiła już ponad 20 procent ogółu wiadomości uznanych za spam.
Już drugi miesiąc na stosunkowo niskim poziomie utrzymuje się ilość wiadomości typu scam. W listopadzie wynosiła ona 1,5 procent, w grudniu wzrosła do 2,17 procent. Jednakże te fałszywe e-maile nakłaniające do podania poufnych danych są coraz bardziej przekonywujące.
Minimalny spadek (do 43,77 procent) zanotowano też w ilości niechcianych e-maili reklamujących sprzedaż medykamentów. Prawie połowa tych wiadomości (42,6 procent) zawierała oferty środków medycznych takich, jak Viagra czy tabletki odchudzające.
Do 10,07 procent zmalała też ilość spamu o tematyce pornograficznej, która w listopadzie utrzymywała się na rekordowym poziomie blisko 33 procent ogółu wiadomości uznanych za spam.
Wzrosła ponownie ilość niechcianych wiadomości o tematyce finansowej. W listopadzie stanowiły one 9,68 procent ogółu spamu, w grudniu ponad 15 procent.
Spam zachęcający do odwiedzenia internetowych kasyn charakteryzuje w ostatnim czasie niewielka i stopniowa, lecz stała tendencja wzrostowa: od 0,2 procent we wrześniu, przez 0,5 w październiku i listopadzie do 0,74 w grudniu.
W ostatnich tygodniach w skrzynkach pocztowych wylądowało sporo wiadomości, które analitycy Clearswift umieszczają w kategorii „osobliwe”. Należały do nich np. e-maile oferujące dziwaczne akcesoria dla właścicieli psów.
Clearswift od 18 miesięcy analizuje charakter i tendencje spamu. Wyniki „Spam Index” opracowywane są na podstawie raportów generowanych przez rozwiązania antyspamowe. Raporty te są przesyłane raz w tygodniu do firmy Clearswift przez 20 milionów użytkowników. Co miesiąc Clearswift publikuje wyniki badania „Spam Index” odzwierciedlające charakter i tendencje rozwoju spamu.
Źródło informacji: Veracomp