Spowolnienie w rozwoju Internetu szerokopasmowego w TP SA
TP SA ma już 196 tys. użytkowników szerokopasmowego Internetu. Jednak po gwałtownym przyspieszeniu w ubiegłym roku I kwartał tego roku jest rozczarowujący.
Jak poinformował Mariusz Gaca, dyrektor pionu multimediów TP SA, plan został wykonany tylko w trzech czwartych – liczba aktywnych użytkowników Neostrady zwiększyła się o 19 tys. ze 177 tys.
Tymczasem od lutego spółka rozszerzyła ofertę. Obok Neostrady o prędkości transmisji danych 512 kb/s wprowadziła wariant wolniejszy – o przepustowości 128 kb/s. Abonament miesięczny kosztuje wtedy o 50 zł mniej (99 zł). Użytkownicy tej opcji mogą jednak ściągać tylko do pięciu gigabajtów danych miesięcznie. – Część potencjalnych klientów źle zrozumiała naszą ofertę i przestraszyła się, że po zrealizowaniu tego limitu blokujemy dostęp do Internetu, a my tylko spowalniamy transmisję. Rozpoczęliśmy już w tej sprawie akcję informacyjną – powiedział dyr. Mariusz Gaca.
Jego zdaniem sprzedaż obu wariantów Neostrady kształtuje się obecnie mniej więcej w proporcjach 50:50. Dwa miesiące temu przedstawiciele TP SA zapowiadali, że aż 80 proc. nowych klientów będzie wybierało wolniejsze łącze.
Dyr. Gaca widzi też inne przyczyny słabszej, niż się spodziewano, sprzedaży Neostrady. Wciąż trudna jest sytuacja materialna Polaków. Z badań przeprowadzonych na przełomie roku przez SMG/KRC wynika, że tylko 22,3 proc. Polaków w wieku od 15 do 75 lat korzysta z Internetu. Z drugiej strony ceny są wciąż wysokie: według raportu IBM miesięczne użytkowanie szerokopasmowego Internetu w Polsce kosztuje średnio 48 dol. (dane z ubiegłego roku), co stawia nas w czołówce – obok Litwy wśród – krajów wchodzących do Unii Europejskiej.
Innym powodem spowolnienia w I kwartale było – zdaniem dyr. Gacy – wyczekiwanie potencjalnych klientów na wyjaśnienie się kwestii wysokości podatku VAT na Internet, a także silna konkurencja na rynku. Przeciwnikiem TP SA są telewizje kablowe, które mają ponad 150 tys. użytkowników szerokopasmowego Internetu. Jednak to „sieci osiedlowe” (czy nawet „blokowe”) zabrały najwięcej potencjalnych klientów TP SA. Nie ma w tej mierze dokładnych statystyk, jednak dyr. Gaca szacuje liczbę klientów takich małych sieci na ok. 400 tys.
TP SA wciąż liczy na przyspieszenie sprzedaży i zrealizowanie planu opiewającego na 461 tys. klientów Neostrady na koniec tego roku. Obniżyła cenę modemu ze 199 zł na 99 zł oraz opłatę aktywacyjną wolniejszej wersji usługi z 200 zł do złotówki. TP SA chce zwiększyć zasięg Neostrady – w ubiegłym roku tylko 68 proc. abonentów TP SA mogło sobie ją zainstalować. W tym roku ma to być 73 proc., zaś w 2005 r. – 80-85 proc.
Dla TP SA Neostrada ma być elementem strategii przeciwdziałania spadkowi przychodów z telefonii stacjonarnej. Firma stawia teraz na telefonię komórkową i szerokopasmowy Internet. Również w ubiegłym roku jego wzrost był wolniejszy, niż zakładała TP SA, co przełożyło się na słabsze wyniki całej grupy.
Źródło informacji: Gazeta Wyborcza