Unity – pulpit Ubuntu już działa na Windows 10
Na sierpień zaplanowana została wielka aktualizacja Windowsa 10. Dzięki niej można będzie uruchomić oprogramowanie na Ubuntu. Nie można tego jednak powiedzieć o Linuksie – firma Canonical z przestrzeni użytkownika Ubuntu przeniosła to, co mogła na coś, co emuluje interfejsy programowania Linuksa, tzw. Windows Subsystem for Linux.
Do tej pory możliwości ograniczały się jedynie do uruchamiania konsolowych narzędzi, pod powłoką basha. Następne kompilacje Microsoftu pozwalają jednak na więcej. Aktualnie w ten sposób uruchomić można pulpit Unity.
Użytkownik Guerra24, na łamach Githuba pochwalił się, że uruchomił praktycznie całe środowisko Unity wewnątrz Windows Subsystem for Linux. Owszem, działanie nie jest jeszcze idealne, wydajność nie oszałamia, aczkolwiek jest to niezmiernie ciekawy dowód możliwości, która wbudowana została w jądro Windowsa warstwy translacji obcego API.
Uruchomienie Unity zostało uruchomione za pomocą… sztuczki. Środowiska graficzne Linuksa potrzebują serwera grafiki po to, aby działać. Póki co, uruchomienie domyślnego X.org w kontenerze na Windowsie nie jest możliwe. Dlatego wykorzystano natywny windowsowy serwer grafiki X, który zgodny jest z uniksowym protokołem X11 – VcXsvr. Powstał ze źródeł xorg, skompilowany został z wykorzystaniem VisualC++ 2012 Express Edition. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy w Windowsie chcą uruchamiać oprogramowanie z uniksowych okienek.
Poza VcXsrv konieczna jest instalacja konfiguratora Compiza oraz launchera Xlaunch, do tego włączenie wtyczki Unity a także zmiana domyślnej konfiguracji. Po wstępnych pracach można więc już zupełnie swobodnie uruchomić domyślny pulpit Ubuntu 14.04 LTS, a w nim na przykład Firefoxa.